Vreemd, alsof je een hoofdstuk afsluit waar je zo naartoe
hebt geleefd. Raar ook, omdat we nu huiswaarts gaan, hoewel we nog zo’n 2,5
maand hebben. En spannend, omdat we nog veel zee voor de boeg hebben voordat we
onze volgende bestemming bereiken.
Onrust
Vooral die laatste reden zorgde vooral de afgelopen twee
weken voor onrust. Bij ons – nadat opa en oma na 2 heerlijke Caribische weken huiswaarts
waren gegaan - maar ook bij andere vertrekkende boten. Bijna 900 mijl naar
Bermuda of, meteen door, zo’n 2300 mijl naar de Azoren – een Portugese
eilandengroep in de Atlantische oceaan. Minimaal drie weken achtereen varen,
met kans op uiteenlopend weer, vergt een goede voorbereiding. Een deel hiervan heb
je zelf in de hand. Denk aan de boot vaarklaar maken zodat alles naar behoren werkt,
maar ook het bevoorraden met brandstof, water en eten. Een belangrijk maar
uiterst onzeker onderdeel is hierin het weer. En dat laat zich maar moeilijk
plannen.
De afgelopen twee weken liepen vooral de mannen van de
vertrekkende boten bij elkaar de kajuitdeur plat om van gedachten te wisselen
over binnengehaalde weerinformatie. Voor anker liggend in Simpson Bay voeren ze
met dinghy’s op en neer, terwijl de dames de boten van boodschappen voorzagen
en kinderen vermaakten op de spaarzame strandjes in de buurt van de lagoon. Meer
dan eens bezochten verschillende vertrekkersboten het happy hour in cafe
Lagoonies of aten we met elkaar eindelijk weer eens bitterballen en frikadellen
speciaal in de jachtclub naast de ‘Nederlandse’ brug (St. Maarten kent een
Nederlands en een Frans deel). Met wederom als belangrijkste gespreksonderwerp:
dat enigszins onstuimige weer.
Weer
Dat weer, dat wilde aanvankelijk niet vlotten. Het hogedrukgebied
dat gewoonlijk braaf op de Azoren ligt, zat te hoog en wilde maar niet
zakken. In plaats daarvan zat een lagedrukgebied, waarvan de winden precies
tegengesteld en daarmee pal tegen zijn. Niet echt gewenst wanneer je zoveel
mijl moet afleggen. Toch trekt iedereen dan zijn eigen plan. Omwille van een
opstapper die hier aan boord is gekomen, één die op enig moment op Bermuda
staat of zelfs binnen afzienbare tijd op de Azoren. Anderen gokken erop dat de
winden tijdens hun oversteek bijdraaien of zijn gewoon het wachten zat. Wijzelf
zagen toch het liefst een weer’gat’ met overwegend goed nieuws en dat kwam - na
een kort bezoek aan het prachtige Anse de Colombier op St. Barth’s, enkele
dagen terug ineens voorbij.
Zodoende kiezen we morgen eieren voor ons geld, pakken onze
biezen en stomen richting overkant. Spannend, vreemd en een beetje triest. Maar
ook heerlijk en uitdagend. De boot is afgetopt en volgeladen, maar belangrijker
nog, we zijn er zelf ook klaar voor. Met een tiental overstekende boten houden
we elke dag via de kortegolfradio contact (8101 om 21.00 uur UTC), zodat we van
elkaar weten waar we zijn en wat voor weer we hebben. Plan is Azoren, met uitwijkmogelijkheid Bermuda (dat eigenlijk een paar honder mijl de verkeerde kant opligt). Cula is reeds onderweg,
net als de Sailaway, de Doen en de Ostrea. Dixbay, Waltzing Mathilda en wij
gaan morgen, op enig moment gevolgd door onder meer de Mathiba. Wanneer het weer
en de apparatuur het toelaat zal ik proberen geregeld een update naar de site
te sturen via de ssb-radio en anders volgt het avontuur achteraf. En nu snel
naar bed, want het is morgen vroeg dag … liefs!
Heel veel succes. goede reis terug en we blijven jullie volgen. We vinden het echt een prestatie.We hebben genoten van de verslagen en vinden het geweldig om te lezen hoe het met jullie gaat. Nogmaals goede reis en geniet ervan. Hartelijke groeten van Henk en Erna Kolstee-Wildenbeest.
BeantwoordenVerwijderen