dinsdag 18 december 2012

Dag 9: aftellen begonnen

De tijd van weinig kleding is definitief aangebroken. Je kunt merken dat we dichter bij de evenaar komen. De temperaturen zijn de afgelopen dagen behoorlijk gestegen met buiten 29 graden en binnen maar liefst 32. Wanneer ik Lara 's middags na haar slaapje uit de punt haal, zitten haar krullen vastgeplakt rond haar hoofd van het zweet. Ook in de achterkajuit is het moeilijk uit te houden. Enkele minuten daar staan garant voor een met zweet bepareld lichaam. Eigenlijk is het alleen buiten goed toeven, maar dan in de schaduw, want in de zon brand je werkelijk weg. De kinderen kiezen deze dagen eieren voor hun geld. Anders dan aan het begin van deze reis houden ze zich rustig en zitten ze liever voor een filmpje, dan iets serieus te ondernemen. En dat is voor ons een uitkomst.

Poco poco
Het tempo aan boord is inmiddels ook drastisch gedaald. Dat moet ook wel, want de temperatuur met de nog steeds bewegende boot (soms 30 graden) en nachtelijke wachten, vormen een behoorlijke uitputtingsslag. We proberen onszelf zo min mogelijk te bewegen, hetgeen niet altijd lukt met kinderen aan boord. Bovendien gaan de dagelijkse beslommeringen als brood bakken, afwassen in de kuip en eten koken gewoon door. Omkleden, wassen en opmaken 's ochtends zijn activiteiten waar je je toe moet zetten, maar die uiteindelijk toch de moeite waard zijn. De hele dag er als een slons bijlopen, word je niet veel beter van.
Toch houdt iedereen zich wonderwel goed. Lara is de grote pias aan boord. Geregeld zet ze zelf een piratenhoed op en verschijnt als een echte zeerover in de kajuitingang. Dan weer vindt ze de kaboutermuts met baard die ze triomfantelijk op haar hoofd plaatst. Of ze klimt stiekem op de navigatietafel om de rieten hoed van Chris te ontvreemden en rond haar lekkere smoeltje te trekken. Hidde put iedereen aan boord het liefst fysiek uit. Piraatje spelen in de punt, kastelen bouwen van de duplo of verstoppertje staan in zijn top 3 en worden het liefst de hele dag uitgevoerd.

Over de helft
Ondanks het schommelen, gaat het doorgaans nog steeds prima. Toch vond gistermiddag een hoogtepuntje plaats. Zo rond de klok van 11.30 uur voeren we van de ene kant naar de andere kant van de oceaan. Oftewel, waren we over de helft. En ondanks dat het vooral om de reis gaat (bla bla bla), is het fijn dat het einde toch in zicht komt. Hoewel dat zo nog zeven dagen kan duren.
Vooral de mannen zijn steeds druk met het berekenen hoeveel mijl we elk etmaal lopen en over hoelang we er met die snelheid zullen zijn. De uitslagen variëren van kerstavond tot eerste kerstdag. Ook genieten ze erg van het filosoferen over de beste stand van de zeilen en hoe we het snelst weer op de koerslijn kunnen komen. Vandaag hebben ze aan de andere kant van het het uitgeboomde fok de booster geplaatst. Dat dit geïmproviseerde passaatzeil voorlopig werkt, bewijst de snelheid van ruim 6 knopen per uur. Glunderende mannen = blije ik.
Het stroomprobleem wordt helaas alleen maar erger. Minimaal twee keer per dag starten we de motor om de accu's bij te laden en elke keer valt ergens vroeg in de ochtend de apparatuur uit. Mogelijk is een van de accu's slecht. Van tijd tot schuimt Chris met hoofdlamp door de boot op zoek naar de oorzaak. Tot op heden is die nog onbekend. We hopen maar dat het niet nog erger wordt.

IJs
Ondertussen gaan we hard door de versvoorraad heen. Naast 2 komkommers, wat wortels, uien en aardappelen, zijn er nog enkele appels en bananen. Voor de rest eten we veel uit blik en een zelfgevangen vis, hetgeen eens in de paar dagen voor komt. Het zelfgebakken brood mag dan elke keer een opgaaf zijn, het is ook elke keer weer dubbel en dwars genieten.
Nu de temperaturen stijgen, gaat alleen al het drinkwater met meer dan 5 liter per dag extra hard. Vooral Lara kan blijven drinken. Hidde is al gauw tevreden met melk, en daarvan hebben we nog behoorlijk wat aan boord. Ook gaat er minimaal een pak sap per dag doorheen.
Op dit moment hoeven we nog minder dan 800 mijl en dat geeft weer wat moed. Want een bad of douche, een rustige slaap en wellicht een sundea ijsje met caramel en nootjes, zoals we vandaag unaniem bedachten, zijn gewenst ;)